我有功课请教!

这个是说些什么的?
老师没有给我选择题,我不会做。
Kenaikan yuran pengjian di Institut Pengajian Tinggi (IPT) telah menimbulkan pelbagai reaki daripada pelajar dan ibu bapa.Mereka mempersoalkan rasional (1)______________ sebalik kenaikan yuran pengajian tersebut.Sejak (2)______________ kenaikan yuran pengajian di IPT ini dibuat, banyak pelajarmwngwluh kerana mereka terpaksa (3)____________ beban yang berat untuk membiayai pendidikan mereka. Pelajar-pelajar miskin tidak (4)______________ atau terlepas peluang untuk meneruskan pengajian kerana masalah kewangan. Akibatnya, banyak (5)_____________ mereka yang terpaksa melupakan hasrat untuk (6)____________ pengajian di pusat-pusat pengajian tinggi di Negara ini. Oleh (7), pihak kerajaan ,terutama Kementerian Pendidikan , harus mencari satu formula baru untuk (8)___ masalah ini.(9)______________ kerajaan,pihak swasra harus memainkan peranan mereka juga dengan memberikan sumbangan atau bantuan kewangan, (10)__________________ dalam bentuk pinjaman atau pemberian biasiswa.

reaksi=反应
mengeluh=悲伤
beban=负担
membiayai=消费
swasta=私立
biasiswa=奖学金

第2题是pengajian tinggi对吗?

4.berpeluang
7.itu
8.menghapuskan
9.pihak

暂时这么多。。。不知道对不对。。。

1.masalah
2.meumumkan
3.menghadapi
4.mampu
5.
6.meneruskan
7.sebab itu
8.menyelesaikan
9.Pihak
10.dengan

暂时这么多。。。不知道对不对。。。
你自己参考下。。。

Kenaikan yuran pengjian di Institut Pengajian Tinggi (IPT) telah menimbulkan pelbagai reaki daripada pelajar dan ibu bapa.Mereka mempersoalkan rasional (1) di sebalik kenaikan yuran pengajian tersebut.Sejak (2) pengumuman kenaikan yuran pengajian di IPT ini dibuat, banyak pelajar mengeluh kerana mereka terpaksa (3) menampung beban yang berat untuk membiayai pendidikan mereka. Pelajar-pelajar miskin tidak (4) berkeupayaan atau terlepas peluang untuk meneruskan pengajian kerana masalah kewangan. Akibatnya, banyak (5) di antara mereka yang terpaksa melupakan hasrat untuk (6) meneruskan pengajian di pusat-pusat pengajian tinggi di Negara ini. Oleh (7) itu, pihak kerajaan ,terutama Kementerian Pendidikan , harus mencari satu formula baru untuk (8) mengatasi masalah ini.(9) Selain daripada kerajaan,pihak swasra harus memainkan peranan mereka juga dengan memberikan sumbangan atau bantuan kewangan, (10) sama ada dalam bentuk pinjaman atau pemberian biasiswa.

funny … banyak refers to thing, not human; for human normally we use ramai; so you teacher actually treats you guys as a thing, not a human lol!

[s:29] why u so 更得!
[s:27] me so idiot~

天ㄚ~寫功課寫到這來喔