yo man or girl !!see now the only one sejarah at anson!!

Satu keistimewaan sejarah yang terdapat di bandar teluk intan ialah menara condong…
Ia dibina pada tahun 1885, ia dikenali sebagai jam tinggi kerana memiliki sebuahjam yang masih berperanan hingga ke hari ini.Orang yang bertanggungjawab menbinanya ialah seorang pemborang bernama choong cheong atau ah choong yang mendapat inspirasi pagoda di negeri china.
Tujuan asalnya dibina ialah bagi menempatkan sebuah tangki air. Air tangki ini digunakan oleh penduduk setampat sekiranya berlaku kemarau atau sebagai keperluan memadam api sekiranya kebakaran .(kerana pada waktu itu tdak ada perkhimatan bomba.)
Pada tahun 1889 and 1895 banjir besar talah berlaku sekaligus menengglemkan banguan tersebut, peristiwan ini adalah faktor yang menyebabkan bangunan tersebut codang dan menjadi lebih unik.
Mak intann adalah janda yang dikatakan mempuyai rupa paras yang cantik,beliau dalah seorang yang berasal yang dari Mandahiling, Sumatera. Beliau adalah peneroka yang menbuka teluk intan di sekitak awal abad ke 19. Pada waktu itu , kawasan yang dierokai oleh Mak intan dikenali sebagai Pekan mak intan .
… END …
[s:7] [p:1]

看看

see

coool

谢谢楼主分享。。

什么历史要这么神秘?

[email protected]<00— add me be frd pls pls pls

thx 4 sharing…

ooic…
wakakkka [s:21]

這個故事,mak intann,好像不夠清晰咧~